Tuesday, 30 March 2010

oferte carti -- Editura Trei

Achizitii recente:


3 martie 2010 – editura Trei – oferta speciala Student la psihologie

101 greşeli în psihoterapie. Contratransfer şi contrarezistenţă în psihoterapie -- richard c. robertiello & gerald schoenewolf

Vrăjitoarea trebuie să moară. Psihologia basmului – sheldon cashdan

Mumia de la masa din sufragerie. Cele mai neobişnuite 32 de cazuri de psihoterapie – jeffrey a. kottler & jon carlson

Stiluri nevrotice -- david shapiro


13 martie 2010 – Kilipirim

Terapii cognitive – jean cottraux (ed polirom)

Experimente clasice in psihologie – douglas mook (ed trei)


24 martie 2010 – editura Trei – oferta speciala Pachetul psihologului

Forme ale geloziei. Experienţe și încercări de soluţionare în triunghiul relaţional

Manual de psihodiagnostic. Testul Rorschach.

Psihanaliza travaliului creator


Wednesday, 24 February 2010

Fundamentele psihologiei

24 febr 2010
'teleamfiteatru' - tvrm - Fundamentele psihologiei
invitati: prof univ dr Mihai Golu & doi dintre studentii sai: Catalin Gaitan et moi

Saturday, 30 January 2010

Metodologia cercetarii psihologice - Operationalizarea conceptelor

Termenul reprezintă o “expresie lingvistica minimă cu înteles distinct” (Chelcea, 2001), S.Chelcea clasifică termenii în trei categorii:

- termenii referentiali care au ca designat o entitate fizică (persoană, multime umană, oras, etc.) sau o entitate ideală (inteligentă, deviantă, etc.); multimea obiectelor fizice sau a entitătilor ideale constituie extensiunea termenului, iar totalitatea calitătilor lor constituie intensiunea termenului;

- termenii nereferentiali sau logici care apartin “vocabularului” logicii: si, sau, este inclus, include, egal, implica, etc.;

- termenii extralogici (referentiali) conectati între ei cu ajutorul termenilor logici, definiti ca fiind notiuni simple, cu ajutorul cărora prin combinare, pot fi definite notiuni derivate, cu ajutorul termenilor logici.

(Metodologia cercetarii psihologice - suport curs - Lucian Trasa)


Wednesday, 27 January 2010

Metodologia cercetarii psihologice - Cunoasterea prin explicatie si prin experientă

Pentru a reveni la cunoasterea bazată pe explicatie, iată felul în care I.Mărginean (2000) defineste explicatia: “un elaborat (o constructie) prin care un eveniment sau fenomen devin inteligibile prin identificarea cauzelor, a naturii, a interrelatiilor”.

Se consideră că în stiintele socio-umane trebuie să explicăm asocierea dintre un obiect si o calitate. Explicatia este o relatie ce utilizează întrebarea “De ce?”. Generatorul problemei este explanandum-ul (sau fenomenul explicat), ceea ce explicăm. Răspunsul se numeste explanans (sau elementul explicativ) si constă din propozitii cu diferite grade de generalitate. Explanansul este alcătuit din legi si teorii explicative, dar se poate referi si la “semnificatiile atribuite de actorii sociali sau de rationamente ale acestora”. (Mărginean, 2000)

(Metodologia cercetarii psihologice - suport curs - Lucian Trasa)

Saturday, 23 January 2010

Metodologia cercetarii psihologice - Cunoastere comună si cunoastere stiintifică


Cunoasterea comună este influentată de o serie de factori:

- enculturatia – transmiterea informatiilor culturale si a tehnicilor civilizatoare si de stăpânire a mediului de la o generatie la alta; în acest caz o influenta determinantă o are limbajul ca matrice internă de transmitere, structurare, dezvoltare si internalizare a informatiilor relevante din respectiva comunitate;

- socializarea - transmiterea normelor valorice si morale după care îsi ghidează existenta respectiva comunitate si formarea personalitătilor individuale în raport cu aceste norme; există o socializare primară care se realizează în familie si care presupune transmiterea de catre părinti a normelor morale fundamentale către copii, educarea acestora în consens cu valorile societătii din care acesta face parte si o socializare secundară care se face în institutii specializate (de învătământ, religioase, militare, de reeducare etc.)

(Metodologia cercetarii psihologice - suport curs - Lucian Trasa)

Tuesday, 19 January 2010

Metodologia cercetarii psihologice - Realismul stiintific si perspectiva newtonian-carteziană

Pentru majoritatea persoanelor din civilizatiile occidental-europene perspectiva asupra si întelegerea realitatii sunt determinate de cele cinci principii ale realismului materialist:


1. Obiectivismul

2. Determinismul cauzal

3. Localizarea

4. Monismul fizic sau material

5. Epifenomenalism


(Metodologia cercetarii psihologice - suport curs - Lucian Trasa)


Sunday, 17 January 2010

Metodologia cercetarii psihologice -- Verificarea adevărului

Din punct de vedere logic indiciul cel mai sigur al adevarului este verificarea.

În cunoasterea empirică proba verificării se realizează efectiv si nemijlocit acceptând experienta drept instantă de verificare.

O’Neill vorbeste de un control direct care stabileste ca teoria este adevarată si de un control indirect experimental care arată că teoria poate fi adevarată. In primul caz faptele verifică teoria iar in cel de al doilea caz doar o confirmă, confirmarea si verificarea fiind asadar doua proceduri distincte. Din acest punct de vedere se consideră că o constructie teoretică ce are fundament empiric, este mai degrabă verificată si nu confirmată, întrucât indiferent de numărul de situatii si cadre empirice, întotdeauna vor mai exista astfel de situatii care nu vor fi supuse demersului de control.

Recurgerea la experientă în vederea verificării adevărului ne oferă doar perspectiva generală a problemei criteriului adevărului. De aceea trebuie să avem în vedere stadiile cunoasterii, căile fundamrntării si legitimării ei. În acest sens este necesar să vorbim de o specificare a criteriilor adevărului în functie de modalitătile de recunoastere, disciplinele stiintifice, nivelul de elborare a cunostintelor. In cunostintele furnizate de cunosterea comună criteriul furnizat îl reprezintă concordanta cu datele empirice.

(Metodologia cercetarii psihologice - suport curs - Lucian Trasa)